Przedsiębiorstwa, Instytucje, Klient indywidualny
Rękojmia a odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową przy umowie sprzedaży – zmiany w przepisach dot. odpowiedzialności wobec konsumenta obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.
Jak było? |
Jak jest od 1 stycznia 2023 r.? |
|
Nazewnictwo |
Rękojmia, rzecz wadliwa |
Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową |
Podstawa prawna |
Kodeks cywilny |
Ustawa o prawach konsumenta |
Dotyczy |
Konsumentów, przedsiębiorców – pod warunkiem, że nie została wyłączona lub ograniczona |
Wyłącznie konsumentów |
Kiedy ma zastosowanie? |
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę. Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową, w szczególności: 1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia; 2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór; 3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia; 4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. |
W razie braku zgodności towaru z umową. A) Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają: 1) opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji; 2) przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.
B) Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi: 1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk; 2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie; 3) być dostarczony z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać; 4) być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy, i odpowiadać opisowi takiej próbki lub takiego wzoru. |
Termin odpowiedzialności sprzedawcy |
Stwierdzenie wady fizycznej przed upływem dwóch lat. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. |
Brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jest dłuższy. |
Domniemanie istnienia wady w momencie wydania rzeczy |
Wada została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy (jeśli kupującym jest konsument). |
Brak zgodności towaru z umową ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru. |
Uprawnienia kupującego |
Kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady. |
A) Żądanie naprawy lub wymiany. Co do zasady decyzja o sposobie należy do kupującego, ale sprzedający może wybrać ten drugi, jeżeli wybrany przez konsumenta sposób jest niemożliwy albo nadmiernie kosztowny. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową. B) Odstąpienie od umowy lub złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny, gdy: 1) przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową; 2) przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową; 3) brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową; 4) brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z wymiany/ naprawy; 5) z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. |
Dodatkowe uprawnienia kupującego |
- Jeżeli spośród rzeczy sprzedanych tylko niektóre są wadliwe i dają się odłączyć od rzeczy wolnych od wad (bez szkody dla obu stron), to uprawnienie kupującego do odstąpienia od umowy ogranicza się do rzeczy wadliwych. - Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, a w przypadku rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku albo rzeczy mających powstać w przyszłości – w momencie ich wydania. |
- Konsument może powstrzymać się z zapłatą ceny do chwili wykonania przez przedsiębiorcę obowiązków. - Jeżeli brak zgodności z umową dotyczy jedynie niektórych towarów dostarczonych na podstawie umowy, konsument może odstąpić od umowy jedynie w odniesieniu do tych towarów, a także w odniesieniu do innych towarów nabytych przez konsumenta wraz z towarami niezgodnymi z umową, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać, aby konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie towary zgodne z umową. - Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie z towaru, który następnie został wymieniony. |
Wada nieistotna |
Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna. |
Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową jest istotny. |
Dostarczenie towaru sprzedawcy przez kupującego |
- Na koszt sprzedawcy kupujący dostarcza rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy go nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu. - Jeśli rzecz została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania; jeśli sprzedawca nie dokona tego, kupujący może zlecić te czynności na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy. |
- W przypadku wymiany lub naprawy – konsument udostępnia towar, a sprzedawca odbiera go od konsumenta. - W przypadku, gdy towar został zamontowany, demontażu dokonuje przedsiębiorca lub zleca go na swój koszt. - W przypadku odstąpienia od umowy kupujący zwraca towar na koszt sprzedawcy. |
Obowiązywanie |
Do umów zawartych przed 1 stycznia 2023 r. |
Do umów zawartych po 1 stycznia 2023 r. |
Jak możemy porozmawiać?
Jesteśmy dostępni nie tylko w biurach stacjonarnych. Bez wychodzenia z domu możesz już dziś porozmawiać z nami o swojej sprawie.
Porozmawiajmy,
teraz także online
Pomoc prawna także online!
Od wielu już lat naszym klientom oferujemy możliwość zdalnej współpracy, stosując nasze sprawdzone narzędzia, jakimi są e-Porada i e-Kancelaria. Czekamy na Państwa nie tylko w naszych oddziałach - zapraszamy również do skorzystania z wideorozmowy, porady prawnej online lub czatu.
Starogard Gdański
ul. Rynek 21/2,
83-200 Starogard Gdański
Wyślij e-mail
Sekretariat
kancelaria@gramatowscy.pl
Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00
Skorzystaj z wideochatu
Połącz się teraz online
Połącz wideo
Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00
Spotkajmy się
Wybierz odpowiedni dla Ciebie termin
Umów spotkanie
Spotkajmy się w wybranej siedzibie kancelarii,
aby omówić Twoją sprawę.