Dla przedsiębiorstw
Nowe obowiązki w inwestycjach w mikroinstalacje PV
Prezydent podpisał w tym tygodniu nowelizację Prawa budowlanego. Zmienia ona między innymi podejście do przepisów przeciwpożarowych w zakresie inwestycji w mikroinstalacje fotowoltaiczne, ale to nie jedyne, nowe regulacje dla sektora energii odnawialnej. O tym, na co musi zwrócić uwagę branża OZE, Joanna Kędzierska rozmawiała z Jakubem Remeszem, adwokatem z Kancelarii Prawnej Gramatowscy.
Joanna Kędzierska: – W jaki sposób zmieni się podejście do przepisów przeciwpożarowych dla branży fotowoltaicznej w związku z planowanym wejściem w życie nowelizacji Prawa budowlanego, którą podpisał prezydent?
Jakub Remesz: – Ustawa o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw uchwalona w dniu 13 lutego 2020 r., bo o niej mówimy, wprowadza bardzo wiele nowych rozwiązań. Od zmian obejmujących systematykę projektu budowlanego czy wprowadzenie zupełnie nowych instytucji – jak uproszczona legalizacja – po subtelne, ale w mojej ocenie istotne zmiany, jak zmiana definicji obszaru oddziaływania czy zmiany w zakresie tzw. nieistotnego odstąpienia od projektu budowlanego.
Jeżeli chodzi natomiast o zmiany dotyczące przepisów przeciwpożarowych, w nowelizacji znajdziemy nacisk na aspekty ochrony przeciwpożarowej w procesie budowlanym. Tytułem przykładu – projekt budowlany po nowelizacji musi uwzględniać warunki ochrony przeciwpożarowej. Wszystkie te zmiany pośrednio będą dotyczyć branży PV, ale niewątpliwie nie są jej dedykowane.
W branży fotowoltaicznej pojawiły sie kontrowersje jeśli chodzi o przepisy nowelizacji Prawa budowlanego dotyczące mikroinstalacji PV. Branża zarzuca, że przepisy wprowadzą chaos. Czy zgadza się Pan z takimi opiniami?
– Zasadniczym problemem, który w mojej ocenie utrudnia stosowanie i interpretację przepisów, jest przede wszystkim ilość regulacji i tempo, w jakim ich przybywa. Wystarczy powiedzieć, że w 2019 roku Prawo budowlane było nowelizowane kilkanaście razy. Co ciekawe, w pierwszym zdaniu uzasadnienia projektu stosunkowo obszernej nowelizacji, o której rozmawiamy, projektodawca informuje nas, że celem ustawy jest konieczność uproszczenia i przyspieszenia procesu inwestycyjno-budowlanego.
Efekty ocenimy za jakiś czas, ale muszę przyznać, że zasadniczo podzielam część sygnalizowanych obaw. Według mnie już sama ilość zmian powoduje, że przeciętnemu odbiorcy trudno będzie się w nich zorientować.
Jakiś czas temu czytałem na portalu Gramwzielone.pl artykuł dotyczący wątpliwości odnośnie do – wówczas – projektowanych przepisów. W artykule wskazywano na trudności w interpretacji przepisów zwalniających mikroinstalacje fotowoltaiczne z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę i zgłoszenia budowy, a jednocześnie nakładających obowiązek uzgodnienia projektu z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych.
Artykuł 29 ust. 2 pkt 16 Prawa budowlanego dotyczący zwolnienia mikroinstalacji PV z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę funkcjonuje w podobnym kształcie od sierpnia 2019 roku. W ramach omawianej nowelizacji wprowadza się w nim kolejne zmiany w zakresie terminologii, np. „montaż” zastępuje się „instalacją”, a „obowiązek”, o którym mowa w art. 6b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej zastępuje się „obowiązkiem uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej”.
Teoretycznie brzmienie przepisu jest inne niż dotychczas, jednak w moim odczuciu zmiany nie wprowadzają nowej treści do tego przepisu. Tego rodzaju kosmetyczne zmiany, które nie znajdują wyjaśnienia w uzasadnieniu projektu, faktycznie mogą raczej mnożyć pytania o ich wykładnię, a nie – jak chciałby tego ustawodawca – upraszczać proces inwestycyjny.
Jak Pan interpretuje nową regulację dotyczącą mikroinstalacji fotowoltaicznych i obowiązków przeciwpożarowych?
– Najistotniejsze z punktu widzenia inwestora czy wykonawcy jest to, że Prawo budowlane w dalszym ciągu przewiduje zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę oraz dokonania zgłoszenia budowy w przypadku instalacji pomp ciepła, wolno stojących kolektorów słonecznych, urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW.
Kwalifikując zatem naszą inwestycję do tej kategorii, odpada nam istotna bariera administracyjna. Ustawodawca przewiduje jednak, że w przypadku instalacji o mocy zainstalowanej elektrycznej powyżej 6,5 kW istnieje obowiązek uzgodnienia projektu tych urządzeń z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej i jednocześnie zobowiązuje do dokonania zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 56 ust. 1 ustawy.
W nowelizacji Prawa budowlanego znalazły się również przepisy zmieniające Prawo energetyczne. Czego dotyczą zmiany? Jak wpłyną na rynek?
– Zmiany Prawa energetycznego ujęte w nowelizacji oceniam raczej pozytywnie. Ustawodawca postanowił zmobilizować operatorów do szybszego procedowania wniosków o przyłączenie. Dotychczas mieliśmy w Prawie energetycznym dwa terminy, w których operator musiał rozpatrzyć wniosek o przyłączenie do sieci – 30 dni w przypadku przyłączenia do sieci niskiego napięcia i 150 dni w przypadku pozostałych sieci.
Po nowelizacji tych terminów będzie więcej i zasadniczo ulegną one skróceniu – niekiedy – znacznemu. Na przykład wniosek wnioskodawcy niewyposażonego w źródło, zaliczonego do III grupy przyłączeniowej, który chce się przyłączyć do sieci powyżej 1 kV, zostanie rozpatrzony w terminie 60 dni. Identyczny wniosek wnioskodawcy wyposażonego w źródło będzie rozpatrywany w ciągu 120 dni.
Jednocześnie dodano przepisy, które w szczególnie uzasadnionych przypadkach pozwalają operatorom przedłużyć czas rozpoznawania naszego wniosku i obniżono o połowę wysokość kary, jaką zapłaci operator w przypadku nierozpatrzenia wniosku o określenie warunków przyłączenia do sieci.
Kierunek zmian jest moim zdaniem właściwy, w zakresie, w jakim mobilizuje się operatorów do szybszego działania. Skrócenie czasu oczekiwania na warunki przyłączenia do sieci bezpośrednio wpływa na czas trwania całego procesu inwestycyjnego.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? Czy od razu trzeba będzie je stosować w projektach budowlanych?
– Po podpisaniu ustawy przez prezydenta musi ona jeszcze zostać ogłoszona w Dzienniku Ustaw. Ustawa w przeważającej części wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od momentu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy nie obejmą zamierzeń budowlanych, które w momencie wejścia w życie ustawy posiadają ostateczne pozwolenie na budowę oraz postępowań, które w momencie wejścia w życie ustawy toczą się i nie zostały zakończone.
Dodatkowo ustawodawca ustanowił 12 miesięczny okres przejściowy po wejściu w życie przepisów ustawy. W tym okresie można będzie złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, dołączając do niego projekt budowlany sporządzony według przepisów dotychczasowych. Ustawodawca przewidział zatem mechanizm dający czas na wykorzystanie projektów budowlanych, które zostały wykonane przed wejściem w życie nowelizacji lub nad którymi prace obecnie trwają.
Autor wywiadu: Joanna Kędzierska
Publikacja
http://gramwzielone.pl/energia-sloneczna/102590/nowe-obowiazki-w-inwestycjach-w-mikroinstalacje-pv-rozmowa
Jak możemy porozmawiać?
Jesteśmy dostępni nie tylko w biurach stacjonarnych. Bez wychodzenia z domu możesz już dziś porozmawiać z nami o swojej sprawie.
Porozmawiajmy,
teraz także online
Pomoc prawna także online!
Od wielu już lat naszym klientom oferujemy możliwość zdalnej współpracy, stosując nasze sprawdzone narzędzia, jakimi są e-Porada i e-Kancelaria. Czekamy na Państwa nie tylko w naszych oddziałach - zapraszamy również do skorzystania z wideorozmowy, porady prawnej online lub czatu.
Starogard Gdański
ul. Rynek 21/2,
83-200 Starogard Gdański
Wyślij e-mail
Sekretariat
kancelaria@gramatowscy.pl
Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00
Skorzystaj z wideochatu
Połącz się teraz online
Połącz wideo
Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00
Spotkajmy się
Wybierz odpowiedni dla Ciebie termin
Umów spotkanie
Spotkajmy się w wybranej siedzibie kancelarii,
aby omówić Twoją sprawę.