exclusion

Klient indywidualny

Prezentów moc, czyli prawa konsumenta w pytaniach i odpowiedziach

W okresie przedświątecznym kupujemy duże ilości rzeczy, często są to prezenty dla najbliższych. Warto znać swoje prawa jako konsumentów, by uniknąć ewentualnych problemów prawnych w przyszłości.


Konsumentem zgodnie z polskim prawem jest osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Szczegółowe uregulowania dotyczące zawierania umów z konsumentami zawiera ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 roku, 1360 t.j.) oraz ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 roku, 287 t.j.).

 

Czy rzeczywiście po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się?


Taki napis zdarza się nam spotykać przy kasach sklepowych. Taki zapis nie jest zgodny z prawem, gdyż możemy reklamować każdy towar, który jest wadliwy. Konsument ma prawo do złożenia reklamacji na podstawie rękojmi zgodnie z kodeksem cywilnym, jeżeli kupiony towar jest wadliwy. Towar może mieć wadę fizyczną, np. telefon przerywa połączenia, buty rozkleiły się podczas chodzenia, bądź wadę prawną, np. towar jest własnością osoby trzeciej.

 

Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot niewadliwego towaru?


W przypadku dokonywania zakupów stacjonarnie sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć zwróconego towaru, który jest w pełni wartościowy, tj. nie posiada wad. W takich sytuacjach możliwość zwrotu towaru zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy.


W przypadku zawierania przez konsumenta umowy na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa, może on w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. 

 

Czy do złożenia reklamacji niezbędne jest posiadanie paragonu?


Nie trzeba posiadać paragonu, żeby móc zareklamować wadliwy towar. Można skutecznie zareklamować towar, wykazując fakt dokonania zakupu np. potwierdzeniem płatności kartą płatniczą, wyciągiem bankowym, e-mailem z potwierdzeniem zakupu czy też kopią paragonu.

 

Towar przeceniony nie podlega reklamacji?


Sklep nie może odmówić nam prawa do reklamacji tylko dlatego, że towar został przeceniony. Wyjątkiem będzie jedynie sytuacja, gdy dany towar został przeceniony ze względu na istnienie tej konkretnej wady.

 

Czy mam obowiązek zapłacić przy kasie wyższą cenę za towar, który na półce miał cenę niższą?


Niewielu z nas wie, że w takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek sprzedać nam towar po cenie wpisanej na półce sklepowej, tj. po takiej cenie, na podstawie której podjęliśmy decyzję o zakupie.

Jak możemy porozmawiać?

Jesteśmy dostępni nie tylko w biurach stacjonarnych. Bez wychodzenia z domu możesz już dziś porozmawiać z nami o swojej sprawie.

Zadzwoń lub napisz

Sekretariat

Skontaktuj się

+48 691 913 330

lub napisz kancelaria@gramatowscy.pl

Umów spotkanie

Wybierz odpowiedni dla Ciebie termin

Umów spotkanie

Porozmawiajmy,
teraz także online

Pomoc prawna także online!

Od wielu już lat naszym klientom oferujemy możliwość zdalnej współpracy, stosując nasze sprawdzone narzędzia, jakimi są e-Porada i e-Kancelaria. Czekamy na Państwa nie tylko w naszych oddziałach - zapraszamy również do skorzystania z wideorozmowy, porady prawnej online lub czatu.

Sopot

ul. Bitwy pod Płowcami 32/1

81-730 Sopot

Nawiguj z google

Zadzwoń

Gdańsk

al. Generała Józefa Hallera 169/15,

80-416 Gdańsk

Nawiguj z google

Zadzwoń

Starogard Gdański

ul. Rynek 21/2,

83-200 Starogard Gdański

Nawiguj z google

Zadzwoń

Gdynia

ul. Gniewska 24 A/10,

81-047 Gdynia

Nawiguj z google

Zadzwoń

Zadzwoń

Sekretariat

691 913 330

Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00

Wyślij e-mail

Sekretariat

kancelaria@gramatowscy.pl

Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00

Skorzystaj z wideochatu

Połącz się teraz online

Połącz wideo

Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00

Spotkajmy się

Wybierz odpowiedni dla Ciebie termin

Umów spotkanie

Spotkajmy się w wybranej siedzibie kancelarii,
aby omówić Twoją sprawę.