Klient indywidualny
Gdy dziecko choruje… - aspekty prawne leczenia małoletniego
Sezon przeziębień w pełni. W tym czasie często chorują nasze dzieci. Pracujący rodzice zwykle stają przed dylematem, z kim zostawić chore dziecko. Często z chorym dzieckiem zostają w domu dziadkowie, inni członkowie rodziny albo niania. Gdy stan zdrowia dziecka ulegnie nagłemu pogorszeniu, taki opiekun faktyczny może napotkać trudności zgłaszając się z dzieckiem do przychodni lekarskiej.
Zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta opiekunem faktycznym jest osoba sprawująca, bez obowiązku ustawowego, stałą opiekę nad pacjentem, który ze względu na wiek, stan zdrowia albo stan psychiczny opieki takiej wymaga. Zgodnie z prawem wszelkie czynności związane z małoletnim (oraz osobą ubezwłasnowolnioną całkowicie) podejmują jego opiekunowie prawni, którymi są najczęściej rodzice. Warto wiedzieć, że również w kwestiach leczenia dziecka wszelkie decyzje podejmują jego opiekunowie prawni.
Gdy stan zdrowia dziecka nagle się pogorszy, a dziecko przebywa np. pod opieką dziadka, to personel medyczny będzie miał możliwość w takiej sytuacji jedynie dziecko zbadać. Na dalsze czynności medyczne zgodę będzie musiał udzielić opiekun prawny dziecka.
Gdy leczenie dotyczy dziecka, które ukończyło 16 lat, to do udzielenia świadczenia zdrowotnego przez personel medyczny wymagana będzie również jego zgoda. W przypadku rozbieżności pomiędzy zgodą opiekuna a zgodą nastolatka na ingerencję medyczną decyzję w tej kwestii podejmować będzie sąd rodzinny.
UPOWAŻNIENIE DLA BABCI
Warto w tym miejscu pamiętać, że rodzic może udzielić upoważnienia opiekunowi faktycznemu. Zalecam udzielenie upoważnienia w formie pisemnej. Upoważnienie dla opiekuna faktycznego nie wymaga wprawdzie formy pisemnej, ale taka forma pozwala uniknąć wątpliwości po stronie personelu medycznego w kwestii tego, czy takie upoważnienie zostało faktycznie udzielone przez rodzica małoletniego. Z upoważnienia powinno wynikać, że opiekun prawny upoważnia określoną osobę do wykonania określonego badania / zabiegu / konsultacji lekarskiej w określonej przychodni oraz do opieki nad dzieckiem w czasie oczekiwania na wizytę, w trakcie wizyty oraz do uzyskania informacji o stanie zdrowia, wynikach badań i zaleceniach lekarskich.
STAN NAGŁY
W przypadku tzw. stanów nagłych, gdy istnieje zagrożenie życia lub zdrowia małoletniego, personel medyczny nie ma prawa odmówić pomocy pacjentowi i musi udzielić niezbędnej pomocy medycznej. W kwestiach wykraczających poza tę niezbędną pomoc należy oczywiście uzyskać zgodę przedstawiciela ustawowego dziecka.
W stanach nagłych każdy podmiot leczniczy ma obowiązek udzielić pomocy, niezależnie od tego, czy dana osoba jest pacjentem danej przychodni / szpitala. Możemy również zgłosić się z dzieckiem na szpitalny oddział ratunkowy, a od godziny 18:00 do 8:00 uzyskać pomoc w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W innych przypadkach niż pilne należy zgłosić się z dzieckiem do przychodni, gdzie jesteśmy zapisani, tj. stanowimy tzw. populację danego lekarza.
Jak możemy porozmawiać?
Jesteśmy dostępni nie tylko w biurach stacjonarnych. Bez wychodzenia z domu możesz już dziś porozmawiać z nami o swojej sprawie.
Porozmawiajmy,
teraz także online
Pomoc prawna także online!
Od wielu już lat naszym klientom oferujemy możliwość zdalnej współpracy, stosując nasze sprawdzone narzędzia, jakimi są e-Porada i e-Kancelaria. Czekamy na Państwa nie tylko w naszych oddziałach - zapraszamy również do skorzystania z wideorozmowy, porady prawnej online lub czatu.
Starogard Gdański
ul. Rynek 21/2,
83-200 Starogard Gdański
Wyślij e-mail
Sekretariat
kancelaria@gramatowscy.pl
Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00
Skorzystaj z wideochatu
Połącz się teraz online
Połącz wideo
Jesteśmy dostępni
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8:15-16:00
Spotkajmy się
Wybierz odpowiedni dla Ciebie termin
Umów spotkanie
Spotkajmy się w wybranej siedzibie kancelarii,
aby omówić Twoją sprawę.